Politik och demokrati

Familj, vänner, släkt, lärare och grannar, ja alla går runt och pratar om valet. De pratar om hur viktigt det är och varför man ska engagera sig. Men vet du egentligen hur allt går till eller låtsas du bara att du kan, bara för att inte känna dig utanför. Jag tänker i alla fall erkänna att jag inte har den minsta lilla aning om detta politiska val som drar till sig sådan stor uppmärksamhet. Eller jo jag vet kanske lite grann, men i så fall inte mycket.

Likgiltighet uppstår oftast när man är okunnig inom ett ämne.  Det stämmer i alla fall väldigt bra på mig. När jag inte är intresserad av någonting tar jag mig inte tid till att lära mig. Politik, valet har aldrig någonsin varit ett intresse hos mig. Jag har alltid varit för liten för att bry mig "Jag skulle aldrig kunna påverka politikernas åsikter, så varför bry mig" har jag alltid tänkt. Men för någon vecka sedan, under en vanlig skoldag gick vi igenom vad politik och valet är och då, då vaknade jag upp. Jag är 15 år och politiken påverkar mitt liv och alla i min omgivnings liv. Alla, precis alla är pratar om politik nästan varje dag. Hur många gånger har inte du sagt "åååh vad skolmaten är äcklig?!" eller " åååh varför ska man ha så kort sommarlov?!" eller varför inte " varför ska man betala så mycket skatt?!". Ja allt detta handlar om politik, politiken finns överallt!. Utan våra åsikter skulle ingenting fungera, politikerna skulle bestämma precis som de vill, och då skulle inte det svenska samhället fungera.

Nu har vi kommit in på ett nytt ämne, demokrati. Vi medborgare har rättighet till att bestämma och styra vårt land. " Hur ska vi kunna styra vårt land, när det är politikerna som fattar våra beslut?" är förmodligen en fråga som många har ställt sig. Jo det ska jag förklara för er nu. Vi kan vara med att bestämma genom att göra våra röster och åsikter hörda. Det lättaste sättet är ju att rösta i ett val, men annars kan man ju kontakta media, gå med i ett politiskt ungdomsparti eller bara sitta hemma och läsa om politik.
Det var inte meningen att detta skulle bli ett långt inägg, det var faktiskt inte ens meningen att detta inlägg skulle handla om demokrati men men, det blir ju ändrade planer ibland.

Kommentarer
Postat av: Kim Hedqvist

Bra skrivet! Det ser ut som en tidningsartikel, det vill säga på ett väldigt bra sätt, mycket välskrivet!



Innan vi började med projektet kände jag mig också helt okunnig om politik och val, men nu känns många nya saker helt kristallklara!



Ge inte upp, ni som läser det här! Politiken finns överallt!

Postat av: Marie

Jag kan bara hålla med Kim, fantastiskt bra skrivet, du har en röst som hörs igenom texten på skärmen!

2010-09-09 @ 20:25:10
URL: http://nineinc.blogg.se/
Postat av: rektor

Jag läser slumpvis era bloggar, och denna var riktigt bra! Det är så här det ska vara, och precis som du säger, ibland blir det ändrade planer, eftersom det ena leder till det andra ganska naturligt! Egna tankar och reflektioner är bland det viktigaste du har!

2010-09-11 @ 11:55:56
URL: http://skiljeborex.blogg.se/
Postat av: Jasmin

Grymt skrivet.. forsätt så ;)

2010-09-12 @ 10:47:41
URL: http://jasminhussain.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0