Moderaternas ideologi

Varken du eller jag är tvungna att tala om för någon annan vilket parti man håller på i valet. Men eftersom det här är en politik-blogg som omfattar mina egna åsikter och värderingar, har jag valt att inte hålla det tyst. Jag är säker på att efter ni läst detta inlägg kommer det vara många som inte håller med mig. Men som sagt jag är fullt medveten om detta men det här är mina åsikter. Om man inte vill läsa det jag har skrivit så kan man stänga ner sidan, men jag utmanar er till att stanna kvar!

Precis som rubriken säger så kommer detta inlägg inrikta sig i moderaternas parti.
Det finns flera skäl till varför jag tycker om moderaterna, eller de "nya moderaterna" som de i nuläget kallar sig. De nya Moderaterna satsar på fler förändringar, sk reformer i det svenska samhället. Partiet fokuserar i högsta grad på:
  • Mer lönsamt till att arbeta vilket innebär sänkta skatter och mer arbete åt unga.
  • Satsa mer på skola, vård och omsorg.
  • "Nolltolerans mot brott"
Jag håller helt och hållet med Moderaterna. Varför ska man arbeta om ca en tredjedel av lönen går till statskatten. Jag påstår inte att vi medborgarna inte borde betala skatt. Skatt är i själva verket oerhört viktigt för oss medborgare. Med hjälp av det svenska skattesystemet har Sverige skapat trygghet åt sina medborgare. Vi har bra sjukvård och ett rent samhälle mm. För att vi ska kunna betala mindre skatt samtidigt som allt fungerar som det gör nu, har moderaterna kommit fram till att unga ska få lättare till arbete. På så vis blir det fler som betalar skatt.

Ett annat skäl till varför jag vill att moderaterna ska vinna valet är för att de satsar på jämställdhet mellan kvinnor och män. Jämställdhet är oerhört viktigt i ett samhället. Att kvinnor behandlas sämre än männen är ett faktum. De tjänar mindre och de har mindre makt. Jag påstår inte att sådant här förekommer allestädes, men kvinnodiskriminering inträffar tyvärr på de flesta platser. Moderaterna vill ta bort detta faktum helt och hålet.

Nu tänkte jag ta upp det här med skola. De som följt min blogg borde vid det här laget veta att folkpartiet och moderaterna samarbetar tillsammans i Alliansen. Som många redan vet strävar folkpartiet efter bättre skolor. Partierna i alliansen är alla eniga om att  betyg borde ges från årskurs 6.

Jag måste vara helt ärlig och säga, att jag delvist håller med Moderaterna. Det är bra att börja med betyg i åk 6 eftersom man vid tidig ålder lär sig hur man läser till ett prov, man vet vid tidig ålder vad man har svårt med och vad man kan träna på innan det blir försent.  Men jag tycker även att man redan i tidig ålders sätter för stor press på barnen.

Jag har kommit på ett eget förslag. Förslaget lyder: Istället för att man ska sätta betyg i årkurs 6 kan man genomföra fler prov och skriftliga omdömen och börja med betygen i år 7. På så vis sätts det mindre press på barnen.

Som sagt det här var mina egna åsikter och det finns många där ute som inte håller med mig. Om du har läst det här inlägget vill jag bara säga "låt inte mig påverka era tankar!", för alla har rätt att rösta på det parti de tycker om.
Källa: www.valstugan.moderat.se och http://sv.wikipedia.org/wiki/Moderaterna

Kommentarer
Postat av: Cissi

Mycket lång och bra text! Jag orkar inte riktigt läsa allt. Men du är super Pery! <3

2010-09-15 @ 09:11:35
URL: http://cecilia-valet.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Mycket bra Mycket bra det är hu fifinulligt som helst

2010-09-15 @ 11:44:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0