RÖD/GRÖNA & ALLIANSEN

De flesta har troligtvis hört talas om alliansen och de röd/gröna, men vet ni verkligen vad skillnaden är mellan blocken eller vilka partier som ingår. Jag visste inte för några timmar sedan men efter lite sökande på nätet och hjälp från några lärare har det äntligen börjat klarna till i mitt huvud. Var inte orolig om du precis som en "några timmars" tidigare version av mig, inte har en aning om allt detta, för du precis kommit till rätt inlägg i rätt blogg!


 

 

Som jag nämnt tidigare finns det sju riksdagspartier. Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet, Kristdemokraterna, Moderaterna, Vänsterpartiet och Folkpartiet. Sedan finns det tre andra partier. Sverige demokraterna (SD), Feministiskt intiativ (FI) och Piratpartiet (PP). Dessa partier är ännu inte med i riksdagen, men det kan förändras. Nu ska jag förklara hur. På valdagen den 19 september, kan man inte bara rösta på riksdaspartierna, utan man kan rösta på de tre andra partierna också (SD, FI och PP). Om ett av de partierna får mer än 4% av folkets röster kommer de in i riksdagen. Det är samma sak med riksdagspartierna. Om de får mindre än 4% av rösterna åker de ut och är inte längre med i riksdagen.

 


 

De sju riksdagspatierna är indelade i i två block. De röd/gröna och alliansen. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet är med i de röd/gröna och Moderaterna, Folkdemokraterna, Folkpartiet och Centerpartiet är med i alliansen. Alliansen regerar och de röd/gröna är i opposition, de är emot alliansens synpunkter på politiken.

 


 

Hur fungerar det här med allians och röd/gröna? Jo det ska jag förklara. Partierna som är med i alliansen ser likadant på olika valfrågor, de har likadana synpunkter. Likaså de röd/gröna.

 

KÄLLA: Jag har fått denna information från mina egna erfarenheter, från Christer Plahn, och från vänner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0