VALANALYS

Valet är nu över, en del av er kanske säger "äntligen!" och andra kanske säger "nej vad tråkigt!". Jag känner personligen en lättnad över att valet är över. Det var kul så länge det varade men nu räcker det. Nu får man samla ihop krafter till nästa val som är om 4 år, då jag och alla andra 95:or får rösta för första gången. Det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen, inlägget kommer att handla om hur valet slutade.

 


VALRESULTATEN

ALLIANSEN: 49,3 %

moderaterna - 30%

Centerpartiet -  6,6&

Folkpartiet - 7,1%

Kristdemokraterna - 5,6%

 

DE RÖD/GRÖNA: 42,8%

Socialdemokraterna - 30,9%

Vänsterpartiet - 5,6%

Miljöpartiet - 7,2%

 


För er som inte redan vet så vann Alliansen riksdagsvalet, vilket betyder att Fredrik Reinfeldt kommer att kvarstå som Sveriges statsminister de närmaste 4 åren tills det är dags för nästa val. Jag har tidigare i bloggen nämnt att de tre partierna feministiskt intiativ (FI), Sverigedemokraterna (SD) och Piratpartiet (PP) kämpar för att komma över riksdagsspärren. Igår avgjordes det tyvärr att det främlingsfientliga partiet sverigedemokraterna blev lyckligt utvalda av svenska folket och gör nu de andra riskdagspartierna sällskap i riksdagen. Som tur är har Partiet endast 20 mandat, vilket betyder att deras förslag inte kan gå igenom eftersom de har en sådan liten makt. Istället är partiet nu kallade "vågmästarna" som betyder att de avgör om ett förslag går igenom eller inte.

 


Som sagt Alliansen vann över de röd/gröna, precis som jag hade önskat. Blocket har regerat i landet i fyra år. Under dessa fyra år har många länder lidit av lågkonjunkturen som drabbat hela världen men sverige har varit det land som klarat sig oerhört bra under denna period tack vare moderaterna. Moderaterna/ alliansen arbetar mycket med att sänka skatter, något som en del är emot. Jag säger bara att jag instämmer helt med alliansen. Det fanns en stor arbetslöshet för några år sedan. Många levde under socialbidrag och arbetade inte. Men med hjälp av att det nu är mer lönsamt att arbeta väljer fler att göra det, och ju fler som arbetar desto fler som betalar skatt. Många säger "tänk på de sjuka då, hur ska de kunna arbeta om de inte kan". Mitt svar är att jag är medveten om att det nu är väldigt dyrt att stanna hemma från jobbet, men visst alla partier har sina för- och- nackdelar. Man kan inte göra något åt om man blir sjuk. Men det är även många som påstår att de är sjuka fast de egentligen inte är det. Som sagt, jag säger inte att moderaterna är ett klanderfritt parti, alla partier har sina för- och nackdelar. Jag tror att många människor håller med mig och har därför röstat på alliansen.


Mandatfördelning

Nu har jag kommit in på ämnet mandat. Ju fler mandat man har i riksdagen desto mer makt. Det block med flest mandat i riksdagen är alliansen men socialdemokraterna är det parti med flest mandat. Detta tyder på att utan detta nya "blocksystem" skulle socialdemokraterna regerat i Sverige men tack vare samarbetet mellan kristdemokraterna, moderaterna, centerpartiet  och folkpartiet har de nu tillsammans flest mandat i riksdagen och bildat regering.

 

ALLIANSEN: 172 mandat

Moderaterna - 107 mandat

Centerpartiet - 22 mandat

Folkpartiet - 24 mandat

Kristdemokraterna - 19 mandat

 

DE RÖD/GRÖNA: 157 mandat

Socialdemokraterna - 113 mandat

Vänsterpartiet - 19 mandat

Miljöpartiet - 25 mandat

 

SVERIGEDEMOKRATERNA: 20 mandat

 


SKOLVALET

Mer än 1400 skolor var med och röstade i det sk "skolvalet". I skolvalet fick alla från åk 7-9 vara med och rösta. Jag röstade på moderaterna fast jag egentligen visste att socialdemokraterna eller åtminstone de röd/gröna skulle vinna. De flesta elever väljer att inte rösta på folkpartiet eftersom de satsar på en skola med strängare regler. De elever tänker i nuläget och inte på framtiden. Nu har man det bra, men hur blir det i framtiden? kanske man ska tänka. De som vill rösta på ett parti med miljön som största valfråga, väljer att rösta på miljöpartiet, man hör ju på namnet att de tänker på miljön så det är väl självklart att man röstar på de, fast centerpartiet också har miljö som en av sina största valfrågor. Jag tror att att unga håller mest på de röd/gröna medan äldre håller på alliansen. Det fick jag även bekräftat från en undersökning de visade på valvakan.

 

Nåväl, här är i alla fall resultaten från skolvalet. Så här tyckte eleverna:


Moderaterna: 21,96%

Centerpartiet: 6,04%

Kristdemokraterna: 2,88%

Vänsterpartiet: 6,61%

Folkpartiet: 7,92%

Socialdemokraterna: 22,39%

Miljöpartiet: 13,35%

Sverigedemokraterna:12,78

 

OBS: Detta är endast ett preliminärt resultat, slutgiltigt resultat kommer i oktober

Källa:
www.aftonbladet.se
www.dn.se
www.val.se
www.skolval.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0